Alle drank geeft risico borstkanker
Alle soorten alcoholhoudende drank vergroten de kans op borstkanker. Dat hebben Amerikaanse onderzoekers vastgesteld.
Dat het drinken van alcohol de kans op borstkanker vergroot was bekend, maat het was niet duidelijk of bepaalde soorten drank gevaarlijker zijn dan andere. Volgens Patrick Maisonneuve, hoofd Epidemiologie bij het Europees Instituut voor Oncologie, is drank een zwaar onderschatte risicofactor als het om borstkanker gaat.
Vrouwen die wijn drinken, omdat ze denken dat het gezond is en beter dan bier, vergissen zich.
Het gaat om de hoeveelheid alcohol die geconsumeerd wordt, niet het type.
Het onderzoek werd gedaan onder 70.000 vrouwen en er werd vastgesteld dat vrouwen die 1-2 glazen alcohol per dag drinken 10% meer risico lopen om borstkanker te krijgen. Voor vrouwen die 3 of meer glazen per dag drinken is deze kans op borstkanker zelfs 30%!
"Vrouwen hoeven de alcohol niet helemaal te laten staan, maar moeten zich wel bewust zijn van de risico's als ze een paar drankjes te veel drinken", aldus de Britse kankeronderzoeker Tim Key.
Gooi- en Eemlander, 28 september 2007




